De toepassing van personalisatie op het web

21-09-2017 - Personalisatie kom je overal tegen op het web. Het meest bekende voorbeeld hiervan zie je op webshops naar voren komen in de vorm van reclame die gericht is op jou als bezoeker en waar je naar op zoek bent. Ook komt het voor in e-mailnieuwsbrieven. In een eerder geschreven tip ben ik daar al kort op ingegaan. In deze tip wil ik kort ingaan op wat de voor- en nadelen zijn van personalisatie en hoe je dit het beste kan toepassen.


Personalisatie komt veel voor op webshops maar kan natuurlijk even goed worden toegepast op websites. Hierbij is het belangrijk dat het duidelijk is op welke doelgroep je wil richten zodat personalisatie het juiste resultaat geeft.

Op de grootste schaal kun je het toepassen op een website die internationaal bekeken wordt. Als eerste kun je dan kiezen om de website in meerdere talen beschikbaar te maken. Daarnaast is het mogelijk om per nationaliteit aanpassingen te maken die inspelen op de wensen van deze nationaliteit. Dit kan namelijk verschillen per nationaliteit en je wilt de bezoeker natuurlijk in de juiste richting sturen.

Ook kun je, net als op webshops, gebruik maken van gegevens van de bezoeker om de website aan te passen zodat deze beter aansluit bij de bezoeker. Personalisatie is niet voor iedereen en het is ook echt belangrijk dat dit per situatie / project onderzocht wordt. Zodat de toepassing en het nut duidelijk is. Je hebt namelijk ook te maken met een zekere mate van ethiek. Hoever kun je hierin gaan? Hoe belangrijk is de privacy van de bezoeker voor u en waar ligt de grens? Dit zijn belangrijke vragen die u zeker voor uzelf moet stellen.

Wilt u meer weten over hoe u personalisatie kan toepassen? Vraag een vrijblijvend brainstormsessie aan met Web Eagle.

BEL GERUST...

Web Eagle

Willem van Oranjestraat 26

5307 HT, Poederoijen

Kvk: 77375505

BTW: NL 003189409B20


06-20985579

info@webeagle.nl