Linkbuilding: de basis van Google’s algoritme

12-02-2018 - Sinds enkele jaren is linkbuilding belangrijker geworden dan ooit voor de vindbaarheid van websites. Maar wat houdt het nu precies in? En wat moet er juist wel en niet gebeuren? In deze tip proberen wij je uit te leggen hoe je het beste met linkbuilding om kunt gaan.


Om te beginnen leggen wij eerst even uit wat linkbuilding precies inhoudt. Je moet je voorstellen dat wanneer je zoekt op Google, Google maar één vraag heeft die steeds opnieuw gesteld wordt: "welke websites zijn het meest geschikt voor de zoekopdracht van deze gebruiker?" Voor Google is het dus belangrijk dat hij resultaten kan leveren waar deze gebruiker wat aan heeft. Relevantie dus.
Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie waarbij er links op andere websites naar jouw website leiden. Door deze links stijgt de waarde van jouw website. Er zijn natuurlijk nog meer manieren om beter gevonden te worden.

Het is echter niet zo dat deze techniek altijd effectief is. Het belangrijkste is namelijk dat de links zelf ook relevant moeten zijn. Van een link op de website van een kapper naar een hovenier zal Google niet erg onder de indruk zijn. Een link van een hovenier naar een website waar bijvoorbeeld grasmaaiers verkocht worden wel. Nu is het ook zo dat Google zich niet voor de gek laat houden. Websites met heel veel links worden niet serieus genomen. Ook het plaatsen van links op startpagina’s of het ruilen van links is anno nu niet meer echt aan te raden. Betalen voor backlinks is totaal af te raden: deze websites met honderden links worden door Google gezien als spam en werkt averechts.

Ondanks dat er veel manieren zijn waarmee je de mist in gaat met linkbuilding, zijn er ook nog wel effectieve manieren. Ga eens simpelweg na in je eigen branche op welke websites jij mogelijk een link mag plaatsten. De leveranciers? De klanten? Als het voor de gebruiker van die website maar relevant is. Daarnaast kun je ook nog wel links ruilen, maar doe dat niet 1 op 1. Of terwijl, zorg dat de ruil-link naar een andere website leidt. Voor deze techniek heb je dus drie websites nodig.

Daarnaast is social media een erg goede manier van backlinking. Plaats dus bij je berichten op je social media accounts altijd een link naar de website. Het beste kun je ook nog gebruik maken van verschillende links, verschillende pagina’s van je website. Ook het schrijven van blogs en het gebruik maken van interne links (links in tekst naar andere pagina van je website) zijn aanraders. Er is dus nog veel werk aan de winkel!

Deze blog had nog wel 6x zo lang kunnen zijn. Linkbuilding is een interessant onderwerp en er is nog veel meer over te vertellen. Bent u geïnteresseerd of heeft u hulp nodig bij de vindbaarheid van uw website? Neem dan gerust contact met ons op.

BEL GERUST...

Web Eagle

Willem van Oranjestraat 26

5307 HT, Poederoijen

Kvk: 77375505

BTW: NL 003189409B20


06-20985579

info@webeagle.nl